Eigenlijk had hij leraar willen worden, maar nu hij zelf een half jaar meedraait op het Gerrit Komrij College is hij van die gedachte afgestapt. “Ik zie dat het soms wel erg veel moeite kost om leerlingen te interesseren voor een vak. Je moet soms een kunstje uithalen en iedere dag een show geven dat ligt me niet,” aldus Stijn.
“Een goede leraar moet goede uitleg geven en ook vaker dan één keer als je het niet begrijpt. Dat moet zonder problemen gaan. Huiswerk moet goed uitgelegd worden en niet zomaar opgegeven worden. Dan weet je vaak niet wat je moet doen of hoe je het moet aanpakken.”
Stijn heeft niet zoveel te klagen over zijn leraren. Hij oogt tevreden en geeft ook aan dat zijn docenten voorbeeldig zijn. “Ik heb over het algemeen erg leuke docenten. Wiskunde, techniek en creatieve vakken zijn mijn favoriet. Ze zijn ook grappig, dat geeft mij motivatie om bij de les te blijven.”
Er zijn wel grenzen aan gedrag en wat mag. Dat moet duidelijk zijn. “Zo mag je bijvoorbeeld niet met je telefoon in de klas. Daarvoor is een telefoontas bij de deur van het lokaal en iedere leerling doet daar bij het begin van de les zijn telefoon in.” Als je met veel mensen bij elkaar bent, zijn er regels nodig die je met elkaar afspreekt.
Stijn geeft aan dat de overgang naar het voortgezet onderwijs een grote stap was. “Dat viel de eerste week tegen, maar mijn mentor heeft me goed op weg geholpen en ook door de introductie ken ik nu veel andere leerlingen uit de brugklas. Eigenlijk is het net de basisschool, alleen wat drukker.”
Niet als bij alle jongeren is huiswerk maken altijd de favoriete bezigheid, maar soms is dat anders. Zo ook bij Stijn. “Huiswerk vind ik soms zelfs leuk. Ik mag voor het vak aardrijkskunde een wereldbol maken van papier mache. Op schaal met alle werelddelen erop. Dat doe ik samen met een klasgenoot. Groepsopdrachten zijn leuk, maar je kunt dan niet altijd zelf alvast verder werken. Je moet elkaar afspreken na school bij iemand thuis of in tussenuren. Het is fijn om zelf mensen uit te kunnen kiezen met wie je samen werkt.”
In de Achterhoek is nu en in de komende jaren behoefte aan technische vaklieden en voor Stijn is het duidelijk dat hij ook die richting op wil. Het docentschap is nu een brug te ver, maar ook daar zit veel toekomstmuziek in. De tijd zal het leren, eerst een mooi diploma en dan verder kijken.
Terug naar het overzicht