Vmbo bl/kl

Leerjaar 1 en 2

Als afdeling bieden we een veilige, geborgen en gestructureerde leeromgeving waarin de leerling centraal staat. We hebben naast aandacht voor de individuele verschillen tussen de leerlingen ook aandacht voor de sociale interacties die plaatsvinden. Als team voelen we ons medeverantwoordelijk voor de gehele loopbaan van een leerling. Het is ons doel er voor te zorgen dat vmbo leerlingen het einddiploma VMBO halen.

Naast de leerlingen voorbereiden op het behalen van het diploma, willen we de leerlingen ook laten ontdekken waar ze goed in zijn, welke beroepen en/of opleidingsmogelijkheden hier op aansluiten. We benaderen de leerling positief en steken veel tijd in basale leervoorwaarden. Dit doen we door:

  • te werken aan een goede relatie tussen docent-leerling en de leerlingen onderling
  • aandacht te hebben voor de leerattitude van een leerling
  • aandacht te hebben voor de verschillende leerstijlen van leerlingen
  • leerlingen te stimuleren, uit te dagen en te motiveren
  • leerlingen te leren samenwerken met leeftijdsgenoten
  • leerlingen verantwoording te laten nemen voor het eigen leerproces
  • ons onderwijs aan te laten sluiten bij de belevingswereld en interesses van de leerlingen
  • ons onderwijs aan te laten sluiten bij de hedendaagse maatschappij

Voor de ontwikkeling van een leerling is het van belang dat een leerling een positief en realistisch zelfbeeld ontwikkelt. We leren de leerlingen leren en dagen ze uit het maximale uit zichzelf te halen. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de individuele capaciteiten en ondersteuningsbehoeften van een leerling. Blijkt een leerling meer aan te kunnen dan het niveau waarop hij is geplaatst dan bieden we de mogelijkheid tot opstromen. Dit kan in zijn totaliteit naar een hogere leerweg of per individueel vak.

Naast kennisoverdracht bij de algemeen vormende vakken ligt in leerjaar 1 en 2 de nadruk op socialiseren en het oriënteren op de aangeboden beroepsrichtingen bij ons op school en de scholen in de omgeving. We maken de leerling bewust van wie hij is, wat hij kan, wat hij wil, wat zijn kwaliteiten zijn, of wat hij moeilijk vindt. Met behulp van een doorlopende leerlijn loopbaanleren, helpen we de leerling een weloverwogen keuze te maken voor de bij hen passende beroepsrichting in leerjaar 3.

Bijzondere roosterzaken:BK 1 en BK 2

  • Je zit in een kleine klas.
  • Een lwoo klas heeft maximaal 16 leerlingen.
  • We hebben een vast en klein docententeam.
  • Je klas heeft een vast en eigen leslokaal op onze eigen afdeling.
  • Je krijgt minimaal 8 uur les van je eigen mentor.
  • Je start op maandag de eerste bij je eigen mentor.
  • We werken met leergebieden mens en maatschappij – mens en gezondheid- kunst en cultuur.
  • Beroepsgerichte orientatie: de BGO lessen helpen je om een profiel te kiezen voor leerjaar 3 en 4.
  • Projectweken

Hieronder meer:

LBL/mentoruur:

Leerlingen bk 1 en bk 2 starten de week op maandagmorgen bij hun eigen mentor. Tijdens dit uur werken de leerlingen en de mentor samen aan:

  • Socialiseren en groepsvorming.
  • Het Pick me up principe.

Mentor bespreekt met de leerling de week die gaat komen door en schept voor de leerlingen   helderheid en structuur.

  • De mentor begeleidt de leerlingen bij hun eerste stappen binnen het voortgezet onderwijs.
  • Leren leren.  De leerlingen krijgen informatie en tips over hoe ze het huiswerk het beste aan kunnen pakken.
  • Het leren doelen stellen en ervaren van successen door middel van het bord in de klas.
  • LOB=loopbaan oriëntatie. Tijdens de LOB lessen maken we gebruik van de methode Tumult.

RT lessen op maandag het 2e uur in leerjaar 1

Leerlingen werken heel specifiek aan vak onderdelen die ze nog niet voldoende beheersen. Maatwerk leveren bij didactische achterstanden. De indeling wordt gemaakt op basis van de gegevens cito 0 toets. Dit geldt voor de vakken: Nederlands Engels en rekenen/wiskunde

Leergebieden

We werken in de onderbouw van het vmbo bk in drie leergebieden.

Mens & maatschappij: aardrijkskunde-geschiedenis-economie Natuur & Gezondheid: biologie-verzorging Kunst & Cultuur: bv2d-bv3d

Met het werken in leergebieden beogen wij het volgende:

  • Meer samenhang in de leerstof voor leerlingen (vakoverstijgend) – waardoor ze verbanden leren zien en de leerwinst vergroot wordt – waardoor het geleerde meer betekenis krijgt in een groter geheel en daardoor beter beklijft
  • Verhogen van de motivatie van leerlingen – door beter aan te sluiten bij de (eigen leef)wereld van leerlingen – door projectmatiger te (leren) werken, zodat ook andere vaardigheden aan bod komen – doordat leergebieden aansluiten op profielen in de bovenbouw, waardoor een beter beredeneerde keuze gemaakt kan worden (waar ben ik goed in, wat vind ik leuk?)

Projectweken:

Een projectweek wordt ingevuld met verschillende componenten. Elke week bevat loopbaangesprekjes met de mentor en een kunst of sport activiteit. Daarnaast wordt de week gevuld met opdrachten en excursies die aansluiten op het thema. De meeste thema’s zijn onderwerpen die gekozen zijn vanuit een leergebied. Tijdens een projectweek wordt de stof rondom het thema op een andere manier aangeboden dan de reguliere lesweken. Uitgangspunt is dan ook om zoveel mogelijk buitenschools te leren, te werken aan vaardigheden zoals onder andere samenwerken, presenteren en onderzoeken. Door het een betekenisvolle week te laten worden sluiten zoveel mogelijk vakgebieden aan met opdrachten rondom het betreffende thema.

BGO = beroepsgerichte oriëntatie:

Doelen Leerjaar 1

  • Beeldvorming van de beroepenwerelden
  • Verwondering bij leerlingen: kennismaken met dingen die ze niet wisten over een beroepswereld
  • Ontdekken van nieuwe interesses
  • Vrij en zonder oordeel kunnen rondsnuffelen

BGO Klas 2

Doelen leerjaar 2:

  • Diepere oriëntatie op “voorkeur” profielen in periode 2.1 en 2.2.  De leerlingen gaan zich nog verder verdiepen in hun voorkeurprofielen.
  • De leerlingen leren zichzelf nog beter kennen, wat vind ik leuk, waar ben ik goed in. Ze ontwikkelen zich verder in de loopbaancompetenties kwaliteitenreflectie, motievenreflectie en werkexploratie.
  • Leerlingen weten op basis van de opgedane kennis over zichzelf (en de buitenwereld) een profielkeuze te maken die bij hen past.
  • In periode 2.4 draaien de leerlingen de BGO lessen al volledig in de door hun gekozen profielrichting van leerjaar3 en 4.

Leerjaar 3 en 4

Praktijk

Het Gerrit Komrij College biedt 4 profielen aan in leerjaar 3 en leerjaar 4, klik op een van onderstaande links om meer te weten te komen over het profiel aanbod op het Gerrit Komrij College.

Theorie

Elke leerling volgt in leerjaar 3 en leerjaar 4 verplicht de vakken Nederlands, Engels en Lichamelijke Opvoeding. In leerjaar 3 komen daar nog bij Maatschappijleer en de Kunstvakken. Deze beide vakken worden al in leerjaar 3 afgesloten met een schoolexamen.

Bij elk profiel horen ook een aantal profielgebonden theorievakken. Bij elk profiel staat aangegeven welke vakken dat zijn. De leerling is vrij om uit de bijbehorende vakken een keuze te maken. Elke leerling dient 2 profielgebonden theorievakken te kiezen. De leerlingen sluiten in leerjaar 4 alle theorievakken af met een digitaal examen.

Leerlingen kiezen al in leerjaar 2 welk profiel ze in leerjaar 3 wensen te volgen. In leerjaar 3 worden de 4 profieldelen van het gekozen profiel geboden. De leerlingen sluiten het profiel af aan het eind van het schooljaar met het centrale schriftelijke en praktische examen. Leerlingen kiezen in januari van leerjaar 3 welke keuzedelen ze in leerjaar 4 wensen te volgen. Deze keuze is vrij; ze mogen dus keuzedelen volgen buiten hun profiel. Ze kunnen hierbij kiezen voor verdieping of verbreding.

In leerjaar 4 volgen de leerlingen 4 keuzedelen. De keuzedelen worden in de meeste gevallen in setjes van 2 keuzedelen aangeboden, waarbij elk setje een half schooljaar duurt. De keuzedelen ronden de leerlingen af met een schoolexamen.

PTA: Programma voor Toetsing en Afsluiting

De PTA’s maken we bekend bij de start van het schooljaar. Hieronder vindt u het PTA. In deze PTA’s zijn zaken over absentie- en examenbeleid en andere regels en data uitgebreid omschreven. Voor de vakken vindt u hierin ook de weging van de toetsen en de praktische opdrachten, de te maken handelingsdelen en de toetsverdeling over het jaar.